Obliba internetových nákupů roste
V online nákupu zboží či služeb patříme k evropskému průměru, přesto v zahraničních e‑shopech už nakupuje více než 60 % z nás. Kromě zboží nakupujeme na internetu i služby: letenky a ubytování. Důvodem je především levnější elektronika a oblečení nebo například zájezdy, které za nižší cenu nabízejí větší rozsah služeb.
Čeští uživatelé internetu si nejčastěji nechávají poslat zboží ze zemí Evropské unie, především z Německa, Velké Británie a Slovenska. Využijí-li služeb mimoevropských e‑shopů, pak vede Čína následovaná Spojenými státy. Při volbě internetového obchodu hraje roli i věk spotřebitele: zatímco v zemích mimo Evropskou unii nakupují nejčastěji mladí lidé do 34 let, senioři naopak nakupují převážně u českých obchodníků.
on-line prodej
V čínských e-shopech nakupujeme více než v zemích EU nebo USA
Trend, který potvrzují statistiky, ukazuje, že nakupování v zahraničních e‑shopech má vzrůstající tendenci. Ukazuje se, že kvůli výrazně nižším cenám se nákupy v cizině vyplatí i přes poměrně vysoké poštovné. Nejoblíbenějšími stránkami jsou eBay, Amazon a AliExpress. I přes delší dobu dodání roste popularita čínských internetových obchodů, které se podle průzkumu ocitly hned na druhém místě za českými. Bezkonkurenční ceny i výběr zboží, poštovné zdarma a často úspěšné vyřízení reklamace jsou důvody, které respondenti uvádějí ve prospěch online nákupů v Číně.
Nejčastěji se jedná o malé zásilky do 22 eur, za něž se nemusí platit clo. Při hodnotě do 150 eur se platí DPH 21 %, zboží v hodnotě nad 150 eur podléhá celnímu řízení.
Pozor na podvodné praktiky
Češi někdy nakupují v čínských obchodech neúmyslně, když je reklama nebo slibované slevy přivedou do čínských e-shopů namísto značkových obchodů. Zákazníkům se pak může stát, že dostanou padělek nebo zboží vůbec neobdrží, případně se stanou oběťmi podvodných internetových transakcí. Přibližně 5 % Čechů má zkušenost s krádežemi přes internet, většinou v částce do 5 000 Kč. Proti zneužití dat platebních karet se vyplatí používat tzv. virtuální kartu nebo stanovit limity pro online nákupy. 
rudá kreditka
A za co nejvíce utrácíme?
Podle průzkumů Češi nejčastěji nakupují módní oblečení a obuv. Loni se to týkalo více než poloviny případů. Na druhém místě se nacházejí nákupy kosmetiky a drogistického zboží a hned za nimi následují sportovní potřeby.

Mohlo by se vám také líbit: